Snow in Turkey! - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Anne Zijleman - WaarBenJij.nu Snow in Turkey! - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Anne Zijleman - WaarBenJij.nu

Snow in Turkey!

Blijf op de hoogte en volg Anne

10 December 2013 | Turkije, Istanbul

Niet eens zo heel lang geleden voor het laatst een verslag geplaatst, maar toch weer een hoop te vertellen dus tijd voor een update!
Vorige week zondag kon ik dan eindelijk met mijn eigen racket gaan tennissen! Mama had ‘m voor me meegenomen en de week nadat ze hier waren geweest had ik het of te druk of het regende. Maar vorige week zondag scheen het zonnetje lekker en ik had heel veel zin om lekker te gaan tennissen. Was ook heerlijk om mijn eigen racket weer te hebben, merk je toch wel echt heel goed verschil dan wanneer je met een ander racket speelt! Maar helaas gebeurde waar ik al bang voor was: ik sloeg mijn bespanning eruit. En niet nadat ik al lekker een tijdje had gespeeld, nee, na nog geen 5 minuten.. In NL heb ik altijd een 2e racket bij me maar hier niet natuurlijk. Ik baalde als een stekker, had er juist zo’n zin in gehad. Dan maar doorspelen met een racket met kapotte snaren, want ik wilde niet stoppen. Dat ging even goed maar die snaren ging steeds losser zitten dus na een tijdje werkte dat ook niet meer. Binnen gaan vragen of ze een racket voor me te leen hadden en toen kreeg ik serieus zo’n racket van honderd jaar geleden, met zo’n superlang handvat en een heel klein blad. Haha, best grappig om daarmee te tennissen, maar was er al snel klaar mee. Zondagmiddag gelijk naar een winkel gegaan om ‘m te laten bespannen, wat ze gelukkig gelijk voor me konden doen. Afgelopen week toch nog een aantal keer kunnen tennissen, want het was lekker weer. Ben bang dat het nu voorlopig niet meer kan want de winter heeft nu toch echt eindelijk Istanbul bereikt.. Het is hier superkoud en de hele week regen voorspeld! Had echt weer het gevoel dat ik in Nederland was toen ik vandaag constant door de smerige regen liep. Ik had gehoopt dat het in Turkije altijd zonnig en warm was, maar dat valt dus even goed tegen!

Maandag was ik jarig!! Eerste verjaardag die ik niet thuis kon vieren, wat toch best vreemd was. Maar om 12 uur kreeg ik allemaal lieve filmpjes toegestuurd van familie die me feliciteerden dus dat voelde toch nog een beetje als thuis! Overdag heb ik voornamelijk veel moeten leren omdat ik 2 dagen later een Turks examen had, maar ’s avonds gezellig uiteten geweest met een groepje meiden. En ze hadden een taart voor me gekocht, dus ik voelde me toch wel erg jarig! Aankomende zaterdag geef ik met een ander meisje, die vorige week ook jarig was, een feest hier in een café en gaan daarna met z’n allen uit. En als ik weer in Nederland ben moet het natuurlijk ook nog een beetje gevierd worden, dus het is voorlopig nog niet klaar met het verjaardagsfeest!
Woensdag had ik mijn 2e Turkse examen, wat best wel goed ging! Aankomende vrijdag weer een ander examen, dus het gaat maar door. Voorlopig even geen rust meer, want nog 3 weken les en tussendoor nog wat tentamens en paper deadlines, en dan begint de eindtentamen periode al! Wat gaat het hard!

Afgelopen weekend gelukkig nog wel even mijn boeken aan de kant kunnen schuiven; ik ben namelijk een weekendje weggeweest! Op donderdag kwam iemand er ineens mee dat ze de volgende dag met twee anderen naar Bursa ging en of ik meewilde. Jahoor ik wilde best mee, hartstikke leuk om even wat anders dan Istanbul te zien. Bursa is een, redelijk grote, stad hier twee uur vandaan. Niet heel erg bekend en toeristisch maar er was genoeg te zien en te doen. Het is de hoofdstad geweest van het Ottomaanse Rijk (ja ja, ik ben tegenwoordig helemaal op de hoogte van de Turkse geschiedenis) en daar waren nog veel overblijfselen van te zien. Zo hebben we een hoop tombes kunnen bewonderen. Dit zijn grote koepels met daarin een graf waar een Sultan ligt begraven. Wat heel erg leuk was is dat we gingen couch surfen. Couch surfing houdt in dat iemand zijn huis beschikbaar stelt voor reizigers en die kunnen daar dan (gratis) overnachten. Er is hier zo’n site voor zodat mensen elkaar kunnen vinden. Ik had er nog geen ervaring mee maar Tessa (meisje met wie ik ging) wel en vond via de couch surfing site een Turkse jongen bij wie we alle vier konden slapen. Best wel creepy natuurlijk, om bij iemand te verblijven die je helemaal niet kent, maar via die site kun je wel opmaken wie betrouwbaar zijn (d.m.v. referenties van andere personen) en we waren natuurlijk met z’n vieren wat het ook wat minder risicovol maakte. Het bleek een heel aardige, nette jongen te zijn, dus niks aan de hand! Vrijdagavond was er een feestje voor alle couch surfers (blijkbaar nogal een begrip in Bursa) dus allemaal internationale reizigers kwamen bij elkaar. Wij kwamen vrij laat aan waardoor het niet meer zo druk was, maar was nog wel even gezellig. Toen we daar aankwamen kwam gelijk iedereen op ons af om zich voor te stellen en een praatje te maken en zo, heel erg leuk. Daarna nog een afterparty bij die jongen thuis, was opzich leuk was maar toch ook weer niet want ik kon niet gaan slapen totdat iedereen weg was. Hij had een grote huiskamer met vier banken waar we op konden slapen. De eerste nacht was er ook nog een jongen uit Malesië die er al een aantal nachten was verbleven, maar die ging zaterdagochtend weg dus de tweede nacht was het alleen nog wij vieren. Maar die Turkse jongen (Bahar heette hij) vertelde dat hij wel ongeveer elk weekend reizigers over de vloer had dus best wel bijzonder. Ik zou er zelf niet aan moeten denken, al is het natuurlijk wel leuk om steeds nieuwe mensen te ontmoeten uit alle landen over de wereld. En voor ons was het hartstikke fijn dat hij z’n huis aanbood!
We hadden ook nog eens heel erg geluk met onze ‘host couch surfer’, want hij is heel het weekend onze gids geweest! En hij had vrienden met auto’s die ons overal heen konden brengen! Hij woonde vlakbij de universiteit, wat wel een stuk van het centrum af lag, maar waar wel een heel leuk cafeetje was waar je superlekker en goedkoop kon ontbijten! Dat hebben we zaterdagochtend (of eigenlijk was het al middag tegen de tijd dat we ons bed uitkwamen) dan ook gedaan. Vervolgens kwam een vriend van hem ons ophalen met de auto en zijn we met z’n zessen naar een berg gereden. Bursa staat namelijk bekend om z’n bergen (is ook de wintersportplaats van Turkije). Toen we daar aankwamen bleek er een hele laag sneeuw te liggen!! Dat was iets wat ik nog niet had gezien hier in Turkije. En koud dat het was!! We waren er niet heel goed op voorbereid dus bevroren allemaal en hielden het dan ook niet al te lang vol op de berg. Toen naar het centrum gereden waar we een beetje rond hebben gelopen en de belangrijkste dingen hebben gezien (kasteel, moskeeën en de tombes). Bursa staat bekend om zijn ‘iskender’, een bepaald Turks gerecht en Bahar nam ons die avond mee naar het aller oudste en bekendste iskender restaurant. Iskender bestaat uit dat vlees wat van zo’n schaap aan een stok (sorry ik kan het niet beter uitleggen) wordt geschraapt. Dit vind ik maar niks dus ik ben veilig voor de vegetarische optie gegaan. Maar toch leuk om in dat restaurant geweest te zijn. We waren allemaal erg moe van de vorige avond en de drukke dag, maar ’s avonds stond er nog iets speciaals op het programma, namelijk het bijwonen van een traditioneel gebruik in het soefisme. Het soefisme (ik had er nog nooit van gehoord) is een ideologie in de Islam en moslims die deze ideologie aanhangen hebben een bepaalde manier van bidden/mediteren. Ze komen tot God door een bepaalde manier van dansen. Het is lastig uit te leggen maar was heel interessant om te zien. Ze blijken deze dans elke avond te doen en anderen (voornamelijk andere aanhangers, maar ook toeristen zoals wij) kunnen komen kijken. Ik vond het echt heel apart allemaal. We kwamen daar aan en buiten kon je gratis thee en een soort oliebollen (mmm) krijgen, leek echt op een soort liefdadigheid iets. Toen moesten we in een kamer wachten tot het begon. Er waren drie kamers, één voor mannen, één voor vrouwen en één voor gasten (ons dus). Een Turkse man kwam uitleggen wat het precies inhield en vertelde over het soefisme. Daarna moesten we naar een soort andere, grote kamer omdat het zou beginnen. Opvallend was dat mannen beneden zaten en vrouwen boven (en de dans was beneden dus dat was een betere plek) en omdat wij gasten waren mochten wij ook beneden zitten. Duidelijk teken dus dat mannen als belangrijker worden gezien dan vrouwen. Een aantal mannen/jongens kwamen op in enorme witte jurken en gingen de dans doen. De dans bestond uit niets meer dan alleen maar pirouetten draaien. En het duurde ongeveer 25 minuten! Bizar dus!! Ik val na 3 rondjes draaien al op de grond maar zij hebben serieus 25 minuten lang aan één stuk door pirouetten gedraaid in een bepaalde houding met één arm omhoog en één omlaag (om het goede van Allah te ontvangen en aan de mensen te geven, zoiets). In het begin (met het gratis eten en drinken, haha) dacht ik oh wat leuk dit! En wat leuk dat ze het zo open stellen en iedereen kan komen kijken. Maar na het zien van het ritueel dacht ik er toch wel anders over. Gewoon eng dat mensen zoiets doen voor een God waar ze in geloven. Het moet pijn doen en het is niet gezond om zo’n dans op te voeren (ze blijken er ook heel veel voor te ‘trainen’, anders kun je het natuurlijk nooit zo lang volhouden). En ik vond het vooral zo erg dat er ook jonge jongetjes tussen zaten! De jongste was echt heel erg klein, ik schatte hem 6 of 7, maar hoorde later dat de jongste leeftijd waarop ze konden ‘optreden’ 10 jaar was. Maar toch, het is jong! Die kinderen wordt gewoon wijsgemaakt dat dit goed is om te doen en dat ze dit moeten doen voor Allah; kan me niet voorstellen dat die kinderen uit zichzelf met het idee komen om met zoiets te beginnen. Vond het echt maar niks. En ook na de dans, werd er een soort gebed gedaan, met enge geluiden enzo. Kreeg er echt een beetje zo’n sekte idee bij. Maargoed, heel fascinerend om gezien te hebben! Zal foto’s toevoegen, maar filmpje uploaden gaat niet. Maar als jullie het interessant vinden moeten jullie even dit filmpje bekijken op youtube: http://www.youtube.com/watch?v=3gG8YAUqVIs , en dan even doorspoelen naar 2 minuten en dan zie je die ‘dans’. Niet heel erg boeiend om te zien misschien, maar dan kunnen jullie je even voorstellen dat ik zo onder de indruk was om dit mensen 25 minuten lang te zien doen!

Dat was dus mijn zaterdag in Bursa! Zondag was onze laatste dag daar en na weer het heerlijke ontbijtje naar binnen te hebben gewerkt zijn we naar een meer gereden. Het zonnetje scheen en we hebben daar even rondgelopen. Was erg mooi om te zien, even wat anders dan de drukke stad van Istanbul. Daarna nog een paar toeristische attracties bekeken en toen was het helaas alweer tijd om naar de ferry te gaan die ons terugbracht naar Istanbul. Zo aardig als ze waren hebben de jongens ons helemaal naar de ferry gereden (wat toch best wel een stuk van het centrum lag) en hebben we daar nog even gegeten met z’n zessen. Echt een heel erg leuk weekend gehad! En ook nog eens hartstikke goedkoop omdat we geen verblijfplaats en reiskosten in Bursa hoefden te betalen (al draait het daar natuurlijk niet om, maar zeker een leuke bijkomstigheid!).

Gister weer back to the study life! Moest een paper inleveren en aangezien ik daar heel het weekend niks voor had kunnen doen was het gister van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat achter mijn laptop een paper schrijven! Het zijn helaas niet alleen maar feestjes en leuke dingen! Oh trouwens nog wel één leuk iets wat ik kan vertellen: 5 december was ook gewoon hier Sinterklaas hoor!! Heb het dit jaar gelukkig niet over hoeven slaan. Donderdagavond gezellig met een groep gegeten en het dobbelspel gedaan. Alleen geen marsepein en pepernoten deze 5 december, maar baklava! Ook best prima!

Ik krijg op dit moment trouwens allemaal berichtjes in de whatsapp groep van de exchange studenten, en iedereen wordt helemaal hysterisch omdat het sneeuwt! Dus ik kijk net naar buiten, en er ligt serieus een hele laag sneeuw!! Het is hier nog eerder ‘echt’ winter dan in Nederland blijkbaar, wie had dat gedacht?!

Bedankt voor het lezen maar weer en tot mijn volgende verslag!!
Liefs!

  • 10 December 2013 - 22:53

    Carmen:

    Wat leuk dat je zo veel hebt gezien en gedaan op je weekendje weg! Ik zag al foto's met sneeuw voorbij komen op je Facebook laatst, toen vroeg ik me al af hoe dat nou kon. Geniet van de Turkse winter, ik hoop dat het niet superkoud wordt daar!

  • 10 December 2013 - 23:15

    Liesbeth:

    Heeeeeeeeeeeee!
    We zagen net een voetbalwedstrijd in Istanbul op tv en het sneeuwde inderdaad enorm! Wedstrijd is gestaakt en gaat morgen verder.
    Sneeuw, wie had dag gedacht tijdens je verblijf daar? Helaas heb je geen slee meegenomen in je koffer!!!
    Weekend klinkt goed en nu helaas weer aan de slag maar dit weekend alweer je feestje, dus dat is lekker om naar uit te kijken.
    Waardeloos van je racket maar dit is echt weer iets voor jou toch? Zie je gezicht al helemaal voor me toen het gebeurde! Hopelijk gaat tennis toch nog lukken komende tijd en anders haal je de schade in Nederland maar in.
    Nu je bedje in (hoogste tijd) en morgen de studieboeken maar weer open slaan, pppffff, het leven is geen lolletje...........
    xxxx

  • 11 December 2013 - 06:25

    Anouk:

    Hahahaha met zo'n oud racket

  • 11 December 2013 - 11:21

    Anneke:

    Ha Anne,

    Wat een leuk verslag weer en wat heb je weer een hoop gezien in Bursa! Leuke ervaring weer om zo gratis te overnachten bij wildvreemden.
    Ik dacht gisteravond nog even: misschien zit je ook wel op de tribune in de sneeuw!
    Maar toch niet, ben benieuwd hoe lang de sneeuw blijft liggen.
    Ook nog van harte gefeliciteerd met je 22e verjaardag en veel plezier dit weekend met je feestje!

    Lieve groet,
    Anneke

  • 11 December 2013 - 12:07

    Margreet:

    Hoi Anne,
    Sneeuw in Turkije, zon in NL !! Het is de omgekeerde wereld ;)
    Wat leuk dat je zo veel ziet van Turkije en de (rare) gewoontes meemaakt. Dat maakt reizen zo mooi, geniet er van !! Trouwens, hoe vieren de Turken kerstmis? Ik vermoed dat ik dat te horen/lezen krijg in een volgend verslag. Ik kijk er nu al naar uit!!
    Groetjes uit Gouda !
    PS: ik kom graag op je verjaardagsfeestje hoor!

  • 11 December 2013 - 12:30

    Marly Scholten:

    Hoi lieve hardwerkende/plezier makende nicht ,

    Sneeuw...brrrrr , ik had je al verteld dat het erg koud kon zijn in Istanbul ! Gelukkig hebben wij je Uggs en winterjas meegenomen dat scheelt !
    Wat een leuke dingen heb je gedaan zeg , studeren maar ook veel indrukken opdoen van het land waar je nu woont, toch wel een heerlijk leventje Annakabanna !!!
    Ik herinner mij dat ik lang heb staan kijken naar een tegeltje waar de dansende man op stond. Nu weet ik dat dit dansers zijn die jij hebt gezien. Mooie foto trouwens. Het filmpje op You Tube was helaas niet beschikbaar en verder kon ik op internet ook niets vinden. Weet wel dat ergens ... in een Islamitisch land, ook mooie (vooral dat) jonge jongetjes dansen .
    Zij worden dan de dansjongen van de een of andere idiote vent , dat is erg zielig.
    Wat jullie hebben gezien hoort bij de traditie denk ik.
    Zou niets voor mij zijn , ik word al misselijk wanneer ik ze zou zien draaien en draaien.
    Jammer van het tennissen !!! De baan is nu glad , je weet maar nooit of hij tijdens droge zonnige winterdagen bespeelbaar is en je er gebruik van kunt maken. Vette pech dat je snaren het begaven , heb je heerlijk zachtjes ontzettend gescholden ? Haha
    Over een dikke maand ben je weer thuis ,nog even doorploeteren op je kamertje , ben trots op je doorzettingsvermogen hoor !
    Hopelijk heb je daar goede verwarming.
    Dikke kus , Marly

  • 11 December 2013 - 19:00

    Noor:

    Ieuw die dans ziet er inderdaad eng uit. Helemaal in trance. En draaien met je ogen dicht is super moeilijk. Gaaf van dat couch surfing, haha surfen met een bank op water haha. Je hebt wel gek weer daar dan, eerst nog warm en lekker tennissen en daarna sneeuw!
    Het is echt snel gegaan. Nog maar een maandje toch? Echt gaaf dat je zoveel vette dingen doet. Lekker genieten daar, doe je goed! ;)
    Ik heb al zin in de 25e!!!

    Dikke kus

  • 11 December 2013 - 22:07

    Ruud:


    lief nichtje,

    vroeger keek ik altijd vol spanning uit naar de komst van de Donald Duck, tegenwoordig kijk ik uit naar jouw verhaal.
    Erg leuk en interessant.
    Betreffende het soefisme, het is een afwijkende vorm van de Islam, wordt ook niet overal binnen het geloof geaccepteerd. De soefi's, mystici, hebben Ali als patroonheilige. Nou dat had je altijd al willen weten.
    Veel succes met je tentamen periode.

    Groeten,

    Ruud.

  • 11 December 2013 - 23:58

    Jettie:

    Hoi Anne,

    Meid wat heb je weer een hoop meegemaakt.
    Geweldig, had al eens gehoord van dat couch surfing, heel leuk dat jij het nu hebt gedaan.
    Echt super om allemaal mee te maken.
    De foto van de dans ziet er wel mooi uit. Denk dat je het na 3 minuten wel gezien had dat rondgedraai van die mannen. In eerste instantie denk je dan wauw super om een keer te zien maar de resterende 22 minuten worden toch wel heel vervelend!!!
    Wat een sneeuw he, wij hebben het gisteravond allemaal op tv gezien tijdens de voetbalwedstrijd.
    Heel veel plezier komend weekend met de verjaardag vieren en op naar de Kerst.
    Ben hartstikke benieuwd hoe je de kerstdagen gaat doorbrengen in Istanbul.

    Liefs en groetjes Jettie

  • 12 December 2013 - 13:45

    Tante Annie.:

    Ha Anne,
    Het mooie weer is over in Istanbul. Hier is het al een paar dagen zonnig maar wel fris.
    Ik kijk nog iedere dag in de krant wat voor een weer je kan verwachten.

    Groetjes, en tot je volgende verslag. Tante Annie.

  • 24 December 2013 - 00:24

    Jettie:

    Hoi Anne,

    Even een berichtje om je gezellige feestdagen te wensen.
    Hoe is het met je?
    Alles goed hopelijk.
    Nog druk met studeren of heb je nu lekker even vakantie?
    Geniet van deze turkse Kerst.

    Groetjes Jettie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Turkije, Istanbul

Anne

Actief sinds 13 Nov. 2010
Verslag gelezen: 479
Totaal aantal bezoekers 52477

Voorgaande reizen:

13 September 2013 - 26 Januari 2014

Istanbul

30 Januari 2011 - 26 Juli 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: