De saaiste kerstavond ooit. - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Anne Zijleman - WaarBenJij.nu De saaiste kerstavond ooit. - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Anne Zijleman - WaarBenJij.nu

De saaiste kerstavond ooit.

Blijf op de hoogte en volg Anne

24 December 2013 | Turkije, Istanbul

Hoi allemaal,

Op deze mooie kerstavond zit ik niet, net zoals de meeste van jullie, gezellig met familie rondom de kerstboom, cadeautjes uit te pakken en kerstkransjes te eten met kerstliedjes op de achtergrond; nee ik zit achter mijn bureau met studieboeken voor me. Maar studeren op kerstavond werkt natuurlijk niet, dus vandaar dat ik maar een nieuw verslag ga schrijven, wat toch een net iets leukere bezigheid is dan leren, en ook nog wel een soort van nuttig.

Je kan het je misschien bijna niet voorstellen, maar in Istanbul doen ze niet aan kerst. Ik dacht het is zo’n internationale stad, dus er zal toch wel een beetje rekening worden gehouden met kerst. Maar nee hoor, is helaas niet het geval. Nog geen enkel kerstliedje gehoord dit jaar, misschien drie keer ergens een kerstboom of een klein beetje kerstversiering tegengekomen en colleges gaan gewoon door morgen en overmorgen. En om het allemaal nog net iets leuker te maken heb ik morgen ook nog eens een deadline voor een paper. Het leven is hard. Maarrr, gelukkig heb ik hier genoeg internationale studenten om me heen die kerst ook niet ongemerkt voorbij willen laten gaan en staat er dus toch nog wel wat leuks op de planning. Morgen begint mijn dag met een lekkere Turkse kerstbrunch hier ergens in de buurt, en ’s avonds een diner met een grote groep. Donderdag is het plan om, net als met Thanksgiving, allemaal iets te koken en dan gezellig bij iemand thuis te gaan eten. Dus toch nog wel een beetje kerst voor mij gelukkig! Alleen mis ik de kerstsfeer uit Nederland wel erg hoor. Volgend jaar weer!

Afgelopen weken stonden, net zoals alle voorgaande weken eigenlijk, weer in het teken van een beetje studeren, een beetje sporten, en een beetje feesten. Eigenlijk niet heel veel anders dan wat ik in Nederland gewend ben dus. Alleen is het in Nederland meer doordeweeks uitgaan, en hier in het weekend, omdat ik doordeweeks zoveel college heb (ongeveer 15 uur, en ja dat vind ik veel.). Heb ook weer een aantal tentamens achter de rug dus ik heb veel in de boeken gezeten. Afgelopen week wel al 2 final exams gehad, wat betekent dat ik nu al twee vakken heb afgesloten. Scheelt een hoop! Nooit meer Turkse woordjes in mijn hoofd hoeven stampen jeeh! Was best leuk om wat Turks te leren, maar alles meer dan de standaard woordjes en zinnetjes die ik nodig had om hier te overleven, had ik weinig zin in om tijd en moeite in te stoppen. Toch grappig dat ik de taal nu een klein beetje ken; zodra ik in Nederland ben bestel ik mijn Turkse pizza sowieso in het Turks!

Vorige week zaterdag vierden Kim en ik onze verjaardag. Erg gezellige avond gehad, eerst drankjes gedaan in een café hier en de avond afgesloten in Taksim. Ook al was het ondertussen al twee weken geleden dat ik jarig was geweest, door alle felicitaties en zelfs wat cadeautjes voelde ik me weer helemaal jarig! Die zondag overdag weinig uitgevoerd, en ’s avonds kreeg ik ineens een berichtje van die jongen bij wie we dat weekend in Bursa waren geweest. Hij was in Istanbul met een vriend en of we die avond met z’n allen gingen eten. We zijn naar een leuk visrestaurantje in Besiktas geweest (jaja, ik begin vis nu zelfs lekker te vinden, wie had dat ooit gedacht). De volgende dag gingen ze nog wat sightseeing doen en aangezien er nog steeds zoveel is in Istanbul wat ik niet heb gezien besloot ik een paar uurtjes mee te gaan voor mijn college. We zijn naar een moskee geweest in Sultanahmet, waarvan ze zeggen dat het de mooiste moskee in Istanbul is. Voor mij zien ze er allemaal precies hetzelfde uit, maar ik moest het als inwoonster van Istanbul toch even gezien hebben natuurlijk. Als je een moskee binnengaat moet als vrouw je haar bedekken. Dit ben ik ondertussen wel gewend en de andere keren dat ik naar een moskee ben geweest was ik met andere meisjes, dus moesten we dat allemaal doen en is het niet erg. Nu was ik met twee jongens en moest ik dus als enige een sjaal over m’n hoofd, en ook nog eens een enorme rok aan omdat ik een panty droeg. En zij mochten lekker gewoon die moskee in. Het is maar goed dat ik niet als Moslim geboren ben want ik vind het allemaal maar niks.

Afgelopen woensdag was er een soort concert van een koor van de universiteit. Een meisje met wie ik om ga deed mee dus we zijn gaan kijken met een aantal. Was op zich leuk om te zien, werden een paar leuke liedjes gezongen, maar heel spectaculair was het niet. Daarna nog naar To Stage (dit is het café hier in de buurt waar ik het steeds over heb) geweest voor een afscheidsdrankje. Ja ja, het afscheid nemen is nu al begonnen, de eerste zijn afgelopen week al vertrokken. Zo vreemd, ik ben hier nog een maand, en zij moeten nu al naar huis. Het semester in Amerika begint begin januari al dus veel Amerikanen gaan nu al terug. Zo ook mijn tennismaatje, helaas! Is het deze week eindelijk weer eens goed weer, is degene met wie ik altijd tenniste vertrokken. Gelukkig een ander meisje weten te vinden die wil tennissen, dus daar ga ik morgen even een uurtje mee trainen. Donderdagavond was afscheidsborrel nummer twee. De meeste waar ik mee om ga blijven gelukkig nog wel tot half januari, dus nog geen afscheidsdrama’s meegemaakt!

Afgelopen weekend hard geleerd voor het tentamen wat ik gister had. Vrijdagmiddag gelukkig nog wel even wat leuks kunnen doen. Met een groepje meiden naar een marktje in Kadikoy geweest. Kon niet al te veel kopen omdat mijn koffer al bomvol gaat zitten, maar een erg gezellige middag gehad!

Dit waren wel zo’n beetje de gebeurtenissen van afgelopen week! Nu het is afgelopen met al mijn pech en ongeluk worden mijn verslagen overduidelijk korter, haha. Maar ik zal jullie toch op de hoogte blijven houden van wat ik allemaal meemaak en wat ik hier uitvoer. Komende week ook weer een aantal leuke plannen: natuurlijk de kerstdinertjes, oud&nieuw gaat goed gevierd worden (weet nog niet hoe) en er staat een Turkse kookcursus op de planning (ik heb een hekel aan koken..). Zal dus genoeg leesvoer zijn voor mijn volgende verslag!
Voor nu allemaal een heel fijne Kerst!! Hoop dat jullie allemaal leuke dagen zullen hebben met veel familie, cadeautjes en lekker eten! Mutlu Noeller!!!

Liefs, Anne

  • 24 December 2013 - 21:33

    Ellen Looijs:

    Fijn dat je nog een beetje kerst gaat vieren, succes met je tentamens en veel plezier met je vrienden. alvast de beste wensen voor 2014.
    groet Ellen.

  • 24 December 2013 - 21:36

    José:

    Daar heb je toch wel een leuke foto van zeker met rok en hoofddoek?;-)
    Heerlijk hoor, die verhalen van je! Maar die 15 uur per week heb ik maar even niet gelezen. Feestbeest! Niet zo moeilijk zo...
    Wens je nog veel plezier de komende paar weken en ach.... De kerst hier is ook ieder jaar weer hetzelfde hoor anne, maar ik snap wel dat je je familie en vrienden mist, maar... Dit heb je toch maar weer mooi gedaan!
    Fijne dagen, José

  • 24 December 2013 - 22:14

    Willeke Heij:

    Ha An,
    Troost je hoor, ik zit in Oostenrijk en buiten een diner morgen gaat Kerst ook aan ons voorbij hoor. Het enige verschil is dat ik in Gouda al twee weken de kerstliedjes cd van Michael Buble grijs gedraaid heb, dat dan weer wel...
    Het is trouwens wel ff relaxed om een verslag te lezen zonder ellende hoor.
    Bovendien ga je de volgende Kerst thuis extra waarderen

  • 24 December 2013 - 22:24

    Imke:

    Hey annie, leuk om je verslagen te lezen! Jij komt de kerst wel door. Fijne feestdagen en ik zie je in 2014! X x

  • 24 December 2013 - 23:18

    Marly Scholten:

    Hey lieve nicht ,
    Wat een idioot land zeg....helemaal geen kerst , er moeten toch veel buitenlanders wonen in deze grote stad , je zou toch denken.........maar helaas ! Dat je een jaar geen kerst viert is te doen , maar op eerste kerstdag in de studieboeken vind ik toch wel echt VRESELIJK !!!! Morgen gaan we op je proosten , foto's en filmpjes doorsturen , dan ben je er toch nog een beetje bij...ga je missen !! Liefs , Marly

  • 24 December 2013 - 23:34

    Ruud:

    Lief nichtje,

    Nu niet gaan somberen (raar woord), je hebt een knoepert (weer een raar woord) van een ervaring in Turkey. Maar ja...., ik snap het wel, er gaat niets boven een kerstdiner bij je tante op de Muntgaarde.
    Anne ik wens je, tussen het studeren door, alsnog een hele gezellige tijd met je vrienden en vriendinnen en zien je in 2014 weer in de ''metropool'' Goustabul.


    groetjes,


    ruud.

  • 25 December 2013 - 10:03

    Willeke Heij:

    Ha die An,
    Zie dat gisteren zomaar mijn bericht afgekapt is...ik was nog lang niet klaar met mijn verhaal maar had zo'n koppijn dat ik dacht; morgen maar weer.we zitten "noodgedwongen" aan een uitgebreid Kerstontbijt omdat alle liften stil staan

  • 25 December 2013 - 10:19

    Willeke Heij:

    Dit is verdorie de derde keer dat mijn verhaal naar jou de eerste paar zinnen verstuurt. Ik wil niet vloeken hoor op Eerste Kerstdag maar ik ben het nu zat. In ieder geval wilde ik je zeggen dat het zeer waarschijnlijk de enige keer in je leven is dat je in de college banken zit en dat is toch een heel bijzondere ervaring........ Daar kan je later nog eens over vertellen of aan terugdenken.
    Ik hoop dat je een hoop berichtjes ontvangt van familie, kennissen en vrienden en wens je toch een fijne week toe. Hartelijke groeten uit Mayrhofen en tot horens maar weer.....

  • 25 December 2013 - 11:15

    Nienke:

    Haha, ik wil ook een foto zien van je moslimapak.
    Klinkt inderdaad als een hele saaie kerstavond maar beter dat je nog wel een beetje kerst kan vieren.
    En anders zing ik wel even een extra liedje met mijn gouden keeltje
    Veel plezier Annie en ik tel de dagen af tot je terug bent!!

  • 25 December 2013 - 11:18

    Lisanne:

    Lieve Anne!

    Vrolijk kerstfeest! Dit wordt sowieso een keertje clubeten a la Turks als jij na die cursus allemaal Turkse recepten geleerd hebt! Yummie:)

    Noeliniz ve yeni yılınız kutlu olsun

    xxx Lisanne

  • 25 December 2013 - 11:43

    Margreet:

    Lieve Anne, ik wens je heel gezellige kerstdagen toe samen met je vrienden en vriendinnen in Turkije. Turkije ... Turkey ... turkey ... kalkoen ?!? Staat er turkey op het kerstmenu in Turkey ?? In ieder geval: Afiyet olsun :-)
    Groeten van Margreet

  • 26 December 2013 - 17:08

    Tante Annie.:

    Ha Anne.

    Ik heb net je verslag gelezen. Wij vieren ook niet echt kerst zoals de meeste mensen.
    Alexander is jarig en bij zijn geboorte ( met de Kerst ) was het, het begin van het einde.
    Maar het is toch weer anders dan helemaal niet. Het weer was hier gisteren goed.
    In Istanbul was de temperatuur hoger ( ik kijk nog steeds in de krant ) vandaar dat ik het weet.

    Dag Anne, ik denk aan je. Tante Annie.

  • 26 December 2013 - 22:26

    Jettie:

    Hey Anne,

    Zit net je verslag te lezen.
    Een drukke en gezellige kerstavond en kerstdagen gehad vandaar nu pas deze late reaktie.
    Bij jou was het wel even anders he dit jaar.
    Had ik je nog wel een mailtje gestuurd op 24 december om je bijzondere turkse kerst toe te wensen.
    Ik had hem onder je laatse verslag getypt dus weet niet of je hem ontvangen hebt.
    Nou bijzonder was kerstmis 2013 hij in ieder geval wel :-) :-(
    Op naar een spetterend oud en nieuw dan maar :-)

    Liefs en groetjes Jettie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Turkije, Istanbul

Anne

Actief sinds 13 Nov. 2010
Verslag gelezen: 791
Totaal aantal bezoekers 52479

Voorgaande reizen:

13 September 2013 - 26 Januari 2014

Istanbul

30 Januari 2011 - 26 Juli 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: