Classes, problems, rain and bad tennis auditions - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Anne Zijleman - WaarBenJij.nu Classes, problems, rain and bad tennis auditions - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Anne Zijleman - WaarBenJij.nu

Classes, problems, rain and bad tennis auditions

Blijf op de hoogte en volg Anne

11 Oktober 2013 | Turkije, Istanbul

Hoi allemaal,

Nog eventjes een update van de afgelopen 2 weken voordat ik op vakantie ga. Jawel, je leest het goed: ik ga lekker op vakantie! M’n zomervakantie van 3 maanden zit er net 3 weken op en nu is het alweer tijd voor vakantie. Maarrrr, ik heb geen kerstvakantie want die Turken vieren geen kerst helaas, dus dit is mijn enige vakantie dit semester. Dus daar ga ik eens even goed van genieten! Voor exchange studenten is er een reis georganiseerd, waar ik me voor heb ingeschreven. We vertrekken morgenochtend met 150 studenten, en komen volgende week zondag weer terug. We gaan naar een stuk of 5 plaatsen of gebieden of ik weet niet wat het precies zijn. Heb me er eigenlijk niet echt in verdiept wat het plan is, dus wordt allemaal een verrassing voor me! Ben benieuwd!

Sinds mijn laatste verslag is er niet zo heel veel gebeurd eigenlijk. Niet zo heel veel leuke dingen gedaan, vooral veel bezig geweest met van alles regelen. Alles zat me een beetje, of eigenlijk gewoon heel erg, tegen de afgelopen twee weken. Zo heb ik een vak wat veel te moeilijk is en die ik niet kan volgen omdat ik de kennis die je ervoor nodig hebt mis. Dus ben nu constant bezig met regelen dat daar iets aan veranderd kan worden, omdat ik dit vak eigenlijk wel moet halen voor mijn studiepunten, maar het gewoonweg onmogelijk is voor mij om het te halen. Verder gaat er van alles mis met het regelen van een visum. Was een referentienummer kwijt wat ik nodig had, dus ben vorige week helemaal naar de andere kant van Istanbul gereisd om dit nummer op te vragen, kom ik daar aan blijk het systeem eruit te liggen. En nu moet ik dus een ander keer terugkomen, weer zo’n eind reizen. Het internet van mijn computer doet het niet, wat ook ontzettend vervelend is. Moet gewoon dingen voor school doen op mijn computer, moet een hoop info opzoeken en wil ’s avonds ook gewoon eens even lekker een serie kijken op internet. Maar sinds vorige week is dat allemaal onmogelijk omdat mijn internet er uit het niets mee is gestopt. Tijdschriften of iets heb ik ook niet (kan nergens Engelse vinden) dus als ik thuis ben kan ik eigenlijk alleen maar studeren. Maarja of ik daar nou altijd zin in heb.. En zo zijn er nog een aantal dingen die allemaal mis gingen. Dus was er op een gegeven moment wel een beetje klaar mee. Hopelijk is het allemaal snel opgelost, zodat ik me geen zorgen meer hoef te maken en weer lekker kan genieten!

Al zijn er nu ook nog genoeg moment waarop ik geniet hoor. Vorige week was er weer een leuk georganiseerd feestje, met de Bassjackers, een Nederlands dj duo. En van het weekend ook weer leuke dingen gedaan. Vrijdag ging ik met drie andere studenten naar een politiebureau om dat visum te regelen, wat dus absoluut niet leuk was omdat we voor niks gingen (of eigenlijk alleen ik en een andere jongen, die andere 2 hadden gewoon hun formulieren en alles in orde dus voor hen maakte het niet uit dat het systeem het niet deed. Maar omdat ik dat nummer kwijt was konden ze mij niet helpen). Maar na dit gedoe hebben we er nog een leuke middag/avond van gemaakt met z’n allen. Een Turkse jongen van de universiteit ging met ons mee, omdat niemand op dat politiebureau Engels blijkt te spreken dus het is handig als er een Turkssprekend persoon met je meegaat. Wij hadden het geluk dat hij wel mee wou, en hij had ook nog eens een auto waarmee hij ons kon brengen! Scheelt een hele hoop reistijd, want met het openbaar vervoer erheen duurt echt uren. Hij heeft ons na het visumgedoe gebracht naar een ander deel van Istanbul, waar we een student transportation card (soort OV) moesten regelen. Ook hier ging het bijna mis want we hadden zo’n kaartje getrokken en er waren nog meer dan 100 nummers voor ons. Dus we gingen eerst even ergens wat drinken en kwamen na een kwartiertje terug. En toen bleek dat ons onze nummers al geweest waren en het kantoor ook nog eens op het punt stond te sluiten!! Alleen ik en een andere jongen moesten die pas regelen dus wij helemaal smeken of één van die medewerkers het nog voor ons wou doen. Uiteindelijk een man die het nog snel wou doen maar de lichten gingen al uit en iedereen was geïrriteerd en alles moet heel snel, nou ik stond te shaken van de stress! Maar was dus eindelijk een kleine omkering in alle pech die ik had, want heb die transportation card gelukkig voor elkaar gekregen! Daarna heeft die Turkse jongen ons meegenomen naar een leuk restaurantje waar we lekker hebben gegeten en toen naar een heel gezellig tentje waar je lekker thee kon drinken en waterpijp kon roken. Echt zo’n typisch Turks iets was het, maar zag er zo leuk en mooi uit daarbinnen. Dat zijn van die dingen die je als ‘toerist’ nooit zal ontdekken, waar je alleen zult komen door middel van een Turks iemand. Was echt zo’n aardige jongen en zo behulpzaam. Hij heeft zijn hele dag voor ons opgeofferd, ons overal heen gereden, rende in dat politiebureau van de ene naar de andere kant om ons allemaal te helpen, en stond er ook nog eens op om de benzine, parkeerkosten en de thee voor ons te betalen, want we waren zijn gasten vond hij. Voelde me echt een beetje schuldig, maar hij vond het allemaal geen probleem en bood zelfs aan de volgende keer dat we weer naar dat politiebureau moeten ons weer te brengen. Valt me op dat veel Turken zo aardig en behulpzaam zijn. Voornamelijk de studenten, vind ze eigenlijk allemaal heel leuk! Maar je hebt ook een hoop chagrijnen hoor, mensen achter de kassa enzo, die kijken je niet eens aan als je af komt rekenen, zo raar! Dus is opvallend hoe uiteenlopend de Turkse bevolking is wat betreft sociaalheid en aardigheid.

Zaterdag ben ik ’s ochtends/ ’s middags gaan brunchen met twee buitenlandse studenten (Duitse en Nederlandse jongen) in een cafeetje hier in de buurt. Het cafeetje waar ik ongeveer vijf keer per week kom, of om te lunchen of om avond te eten. Begin me nu toch wel een beetje te schamen voor die eigenaar als ik weer binnenloop. Daarna zijn we met z’n vieren (Turkse huisgenoot van één van de jongens kwam erbij) naar een marktje (of eigenlijk moet ik zeggen ‘bazaar’) vlakbij de universiteit geweest. Hele straat vol marktkramen met groenten en fruit, noten, vis. Was wel leuk om doorheen te lopen. We hadden allemaal wat inkopen gedaan en besloten om ’s avonds met zijn vieren te koken en te eten. We hebben zo’n smerige vis gekocht die net uit de zee kwam en daar op de kraam lag. Moet je dus nog helemaal zelf snijden en bereiden enzo, nou niks voor mij! Ben sowieso geen viseter maar ik dacht is wel goed om een keer te proberen. Maar mooi niet dat ik het klaar ging maken natuurlijk, ik was van de tomaten en komkommer snijden! We hebben uiteindelijk heel erg lekker gegeten (jazeker, ook de vis) en daarna nog een filmpje gekeken. Niet wezen stappen dus dit weekend, maar vond ik eigenlijk best wel prima, even lekker een weekendje bijkomen en op tijd naar bed. Zondag aan de studie gezeten en nog even getennist met mijn huisgenoot.

Over tennis gesproken: de audities voor het tennisteam! Ze zouden eigenlijk vorige week donderdag zijn, maar het regende. Ik had vorige keer gewoon mijn grote mond moeten houden met jullie jaloers maken dat het hier zo ontzettend lekker weer was, want vorige week heeft het alleen maar geregend, gestormd en het was ijskoud. Vorige week maandag was het nog een graad of 28, dinsdag leek het wel of het vroor! Bizar hoe snel dat kan veranderen. Deze week wel weer lekker gelukkig. Maargoed, de audities werden door de regen verplaatst naar een week later (gister dus). Ze zouden om 5 uur op de buitenbanen zijn. Maar hoorde woensdag ineens van een ander meisje dat het weer niet doorging (geen idee waarom) en dat we nu zelf maar naar de trainer/coach moesten gaan en even voor hem moesten tennissen. Dus daar zijn wij vanochtend heengegaan. Het was hartstikke lekker weer buiten, maar toch moesten we naar binnen. Dit was een soort enorme gymzaal, met allemaal lijnen van verschillende sporten (geen tennis) en kleine netjes in het midden neergezet. En hier moesten we dan gaan tennissen.. Nou sloeg echt nergens op. Er was geen veld dus je had helemaal geen goed idee hoe je kon slaan, je zag de bal niet goed door de kleur van de zaal, als je de bal hard sloeg raakte je de muur, als je te ver uithaalde met je racket raakte je ook de muur. Ik werd er echt chagrijnig van, je kon er niet normaal tennissen dus die man kan je ook niet goed beoordelen. En we wilden eerst even inspelen maar na 3 minuten overspelen moesten we volleren en toen serveren en toen was het al klaar. Dus ik heb helemaal niet lekker gespeeld en helemaal niet kunnen laten zien hoe ik tennis, beetje jammer! Die trainer vroeg wel of ik ITF toernooien speelde en dat zijn toernooien voor supergoede tennissers (die ik dus niet speel), dus misschien dat hij dan toch wel een hoge pet van me op had maar kan het me bijna niet voorstellen. Maargoed als die audities al zo slecht geregeld zijn en zo weinig voorstellen zal het met dat tennisteam ook niet al te best gesteld zijn. En ik heb nou helemaal niet die mensen van het team ontmoet, dus geen idee wie het zijn, hoe ze tennissen en of ze leuk zijn. En verder ook amper info gehad, dus weet echt niet wat ik me nou moet voorstellen. Dus weet niet of ik wel zo graag in dat tennisteam wil. Toernooien zijn toch pas het tweede semester, als ik al weg ben, dus het is alleen trainen. En trainen is wel buiten zei die man, maarja de banen zijn hardcourt en als het geregend heeft liggen er de vier dagen erna nog plassen. En daarnaast zijn er geen lichten dus als het straks om 5 of 6 uur donker wordt kun je ook niet meer spelen. Maargoed, ik zie het allemaal wel. Ben benieuwd of ik überhaupt nog iets hoor, hij zei dat hij zou mailen maar hier weet je het maar nooit.

Verder ben ik dinsdag (en die week ervoor ook al) naar atletiektraining geweest. Is niet echt atletiek, meer alleen maar joggen en sprinten. Maar is op zich wel leuk en ook goed om mijn conditie bij te houden. En verder ook een goede manier om nieuwe mensen te ontmoeten (ook veel Turken). Na de training gaan we met zijn allen eten, dus dat is wel een leuke besteding van mijn dinsdagavonden. Woensdag ben ik naar het huis van een (Nederlands) meisje gegaan, waar we met een aantal meiden gingen eten (eindelijk weer eens lekkere pasta!!) en film hebben gekeken, was erg gezellig! En gister was er een soort borrel/feestje in een café hier in de buurt voor alle exchange studenten. Vanochtend mijn laatste 3 uurtjes gehad en toen lekker vakantie gevierd in het zonnetje. Verder nog even getennist, met een Schotse jongen die ik gister had ontmoet. Hij kon wel goed tennissen dus dat is fijn, eerste keer hier dat ik echt lekker heb gespeeld. Daarna gezellig gegeten met een grote groep en toen was het tijd om mijn koffer in te pakken. Morgenochtend om kwart voor 8 van huis, vroeg!!!

Nou, dat was het allemaal weer! Ook al heb ik in vergelijking met andere weken niet heel veel gedaan, het is toch weer een erg uitgebreid verslag geworden! Hoop dat jullie het weer leuk vonden om te lezen. Nu ga ik lekker een weekje rondreizen in Turkije en vakantie vieren, en laat jullie snel daarna weten hoe ik het heb gehad en wat ik allemaal heb beleefd.

Groetjes!!

  • 11 Oktober 2013 - 23:07

    Anouk :

    Leuk dat het al steeds meer "thuis" wordt daar!
    Klinkt heerlijk allemaal, geniet er maar van!
    x

  • 11 Oktober 2013 - 23:29

    Cheryl:

    Leuk verhaal weer ! Heel veel plezier op vakantie !!!

  • 12 Oktober 2013 - 09:46

    Willeke Heij:

    Ha die An,

    Tja, het is niets dat ik zo vaak met je moeder gaat wandelen, theetje drinken en soms een wijntje...........of twee, want dit verslag kende ik eigenlijk al. Wel leuk om te zien of ze de waarheid heeft gesproken en niet heeft overdreven wat al snel gebeurt na een wijntje :):)..........Het klopt als een bus dit keer.
    Een hoop vervelende, lastige dingen meegemaakt, maar kind, het komt altijd weer goed hoor.
    Mijn vader zou zeggen, nee, deze is van mijn moeder; "Je kan niet meer doen als je best "( als ik in tranen thuis kwam omdat ik wel weer dacht een onvoldoende gehaald te hebben).
    Nu even lekker alles loslaten, genieten van je vakantie en als je terug komt ziet het er wellicht weer heel anders uit. Ik ken Anne Zijleman ondertussen wel en die weet er altijd weer iets van te maken zodat het uiteindelijk goed geweest is dat het zo gelopen is. Wat dat betreft ben je een zondagskind ( en dit is geen afgunst :):):). Geniet ervan en ik kijk uit naar je volgende verslag.

    Goede reis,

    Willeke

  • 12 Oktober 2013 - 16:06

    Tante Annie.:

    Ha Anne,

    Wat maak je toch weer een hoop mee.
    Het was wel niet allemaal leuk maar over het algemeen
    zijn het meestal wel gezellige dingen.
    Nu nog heerlijk op vakantie wat moet je nog meer.
    Nou meisje geniet er van. Het weer werkt in ieder geval mee.
    O ja, Anne nog bedankt voor je mailtje.
    Ik wens je een prettige vakantie. en kijk uit naar je volgende verslag.

    Tante Annie.

  • 12 Oktober 2013 - 16:58

    Margreet:

    De spreuk 'soms zit het mee en soms zit het tegen' ging wel helemaal op bij jou de afgelopen weken. En ook 'na regen komt zonneschijn'... Hoe het ook zij, jij redt het wel Anne!!
    Leuke vakantie gewenst,
    Margreet

  • 13 Oktober 2013 - 11:59

    Ellen Looijs:

    Leuk verhaal weer. Fijne vakantie en ik hoop dat alle tegenslag weer goed komt. Succes. groet Ellen.

  • 13 Oktober 2013 - 14:18

    Christa:

    Lieve Anne,

    Wat een uitgebreid verslag weer. Je weet er elke keer weer een leuk verhaal van te maken, dat heerlijk weg leest. Ondanks het feit dat het niet allemaal even lekker is gegaan blijf je toch positief. Petje af hoor. En je moet maar denken: na regen komt zonneschijn! Geniet nu even lekker van je vakantie en dan weer fris en fruitig aan de slag.

    Groetjes,
    Christa

  • 13 Oktober 2013 - 21:10

    Jettie:

    Lieve Anne,

    Terwijl ik dit schrijf ben jij heerlijk aan het genieten van je welverdiende vakantie.
    Wat een toestanden even allemaal zeg.
    Wordt een mens niet vrolijk van als alles niet gaat zoals je wilt!!!
    Hopelijk heb je het nu allemaal tegelijk gehad en begint na de vakantie een periode waarin het allemaal meezit :-)
    Kijk weer uit naar je vakantiebelevenissen en veel plezier toegewenst.

    Liefs en groetjes uit een herfstachtig Nederland.

    Jettie

  • 13 Oktober 2013 - 22:50

    Marly Scholten:

    Lieve Anne ,
    Was al op de hoogte van je vervelende stress week. Getver..kan me zo voorstellen hoe enorm je baalt wanneer je de computer nodig hebt en het internet er uit ligt. Je voelt je machteloos. Op weg naar Frankrijk dit weekend hebben Lies en ik in de auto geduimd of je het te moeilijke vak kon omwisselen. Gelukkig is de leerkracht positief , laten we hopen dat het lukt en zo niet. .geniet dan van de leuke dingen die je meemaakt . Nieuwe contacten die je maakt....geweldig ! Fijne vakantie Annetje
    Liefs , Marly

  • 21 Oktober 2013 - 23:08

    Anneloes:

    Man o man wat ben jij toch verschrikkelijk sportief haha! Om jaloers op te worden!
    Jammer van tennissen, moet wel lachen dat je elke keer eventjes vermeld wat je hebt gegeten haha, jij snoeperd!

    Nou daaaaaaaaaaaaaaaaaag hoor, xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Turkije, Istanbul

Anne

Actief sinds 13 Nov. 2010
Verslag gelezen: 564
Totaal aantal bezoekers 52476

Voorgaande reizen:

13 September 2013 - 26 Januari 2014

Istanbul

30 Januari 2011 - 26 Juli 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: